Jeśli miałbym wybrac tylko 2 sammolty które najbardziej odmieniły lotnicwo to z pewnoscia byly by to; Concorde oraz Airbus A380.
Concorde; pierwszy w histori pasazerski samolot ponaddzwiekowy, zprojektowany i wyprodukowany przy wspolpracy inzynierow angielskich oraz francuskich. pierwszy lot próbny odbyl sie juz w roku 1969, i uplynelo 7 lat zanim trafil do uzytku na regularnych liniach lotniczych, na trasach transatlantyckich. niestety po 27 latach samoloty zostaly wycofane z uzytku z powodu szkodliwosci dla otoczenia zwlaszcza z powodu ogromnego halasu oraz jedynego w historii twypadkowi z jego udzialem.
Dane techniczne;
>
Napęd | 4 x turboodrzutowe Rolls-Royce/Snecma Olympus 593 Mk 610 z dopalaczem |
Ciąg | na poziomie morza: 140 kN 169 kN z dopalaczem |
Napęd | 4 x turboodrzutowe Rolls-Royce/Snecma Olympus 593 Mk 610 z dopalaczem |
Ciąg | na poziomie morza: 140 kN 169 kN z dopalaczem |
Wymiary | |
Rozpiętość | 25,56 m |
Długość | 61,66 m |
Długość kadłuba | 39,32 m |
Szerokość kadłuba | 2,87 m |
Wysokość | 12,2 m |
Powierzchnia nośna | 358,25 m² |
Masa | |
Własna | 78 700 kg |
Startowa | 185 550 kg |
Do lądowania | 111 130 kg |
Paliwa | 96 271 kg |
Osiągi | |
Prędkość maks. | Ma = 2,04 (2 270 km/h na wysokości przelotowej) |
Prędkość przelotowa | Ma = 2,02 (2 150 km/h na wysokości przelotowej) |
Prędkość wznoszenia | 25,41 m/s (5 000 ft/min) |
Pułap | 18 300 m (60 000 ft) |
Zasięg | 7250 km |
Doskonałość max. | niska prędkość – 3,95 podejście – 4,35 Ma = 0,94 – 11,47 Ma = 2,04 – 7,14 |
Napęd | 4 x turboodrzutowe Rolls-Royce/Snecma Olympus 593 Mk 610 z dopalaczem |
Ciąg | na poziomie morza: 140 kN169 kN z dopalaczem |
Wymiary | |
Rozpiętość | 25,56 m |
Długość | 61,66 m |
Długość kadłuba | 39,32 m |
Szerokość kadłuba | 2,87 m |
Wysokość | 12,2 m |
Powierzchnia nośna | 358,25 m² |
Masa | |
Własna | 78 700 kg |
Startowa | 185 550 kg |
Do lądowania | 111 130 kg |
Paliwa | 96 271 kg |
Osiągi | |
Prędkość maks. | Ma = 2,04 (2 270 km/h na wysokości przelotowej) |
Prędkość przelotowa | Ma = 2,02 (2 150 km/h na wysokości przelotowej) |
Prędkość wznoszenia | 25,41 m/s (5 000 ft/min) |
Pułap | 18 300 m (60 000 ft) |
Zasięg | 7250 km |
Doskonałość max. | >>niska prędkość – 3,95 podejście – 4,35 Ma = 0,94 – 11,47 Ma = 2,04 – 7,14 | >
Airbus A380; Najwiekrzy i najnowoczesniejszy samolot pasazerski na siwecie. jego charakterystyczna cecha jest dwu poziomowa przestrzen pasazerska co czyni go wiekrzwym ibardziej pojemnym od dotychczas najwiekrzego samoloty boeing 747. samolot przy konfiguracji 3 klasowej potrafi pomiescic 555 pasazerow natomiast przy konfiguracji jedynie ekonomicznej ponad 850! co przyczynilo sie do nadaniu mu przydomku "super jumbo". saomolot po wielu trudach i komlikacjach techniczych jak i z oprogramowaniem, trtafil z opuznieniem do sluzby najpier do lini singapore airlines w roku 2007.
Dane tecniczne;
Napęd | cztery silniki turbowentylatorowe Rolls-Royce Trent 900 o ciągu 356 kN każdy |
Wymiary | |
Rozpiętość | 79,80 m |
Długość | 73,00 m |
Wysokość | 24,10 m |
Powierzchnia nośna | 845 m² |
Masa | |
Własna | 276 000 kg |
Startowa | 560 000 kg |
Paliwa | 310 000 l |
Osiągi | |
Prędkość maks. | 0,89 Ma (ok. 1020 km/h) |
Prędkość przelotowa | 0,85 Ma (ok. 945 km/h) |
Pułap | 10 700 m |
Zasięg | 15 200 km |